Wettelijke vermeldingen

Inhoud

  1. Cookies
  2. Privacy
  3. Aansprakelijkheid
  4. Algemene voorwaarden
  5. Politiereglement taxibedrijven & klanten

1. Cookies

Goed nieuws, we gebruiken nagenoeg geen cookies! Vandaar dus geen vervelende pop-up met een cookiemelding op onze site. De enige cookies die deze site plaatst, zijn functionele cookies, waarvoor geen toestemming vereist is. Deze cookies volgen u niet zoals de tracking cookies, maar maken het u makkelijker bij het bezoek aan onze site. Als u bijvoorbeeld het reservatieformulier invult, zal elk formulierveld even bewaard worden, zodat u bij een vergissing verder kunt zonder alles weer opnieuw te moeten invullen. Deze functionele cookies worden vanzelf weer verwijderd op het einde van uw bezoek.

2. Privacy en persoonsgegevens

We hechten bijzondere waarde uw privacy en de bescherming van uw persoonsgegevens. Hieronder leest u hoe wij omgaan met deze gegevens. Uiteraard houden we ons aan de wetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel afgekort tot AVG of GDPR, van het Engelse General Data Protection Regulation). Dit houdt in dat wij :

  • zo weinig mogelijk data verzamelen en de verwerking van persoonsgegevens beperken tot enkel wat strikt nodig is;
  • passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van de persoonsgegevens gewaarborgd is;
  • geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen  
  • op de hoogte zijn van uw rechten als betrokken persoon omtrent de persoonsgegevens.


Mocht u na het doornemen van deze pagina nog vragen hebben, neem dan zeker contact met ons op:

  • per e-mail: taxipelt@gmail.com
  • via telefoon: 0465 00 22 00
  • of via de post: TAXIPELT, Zipstraat 11, 3900 Overpelt 

2.1. Waarom verwerken wij persoonsgegevens?

We verwerken persoonsgegevens om onze dienstverlening te kunnen waarborgen:

  • het opmaken van offertes en planningen
  • het bepalen van routes
  • verwittiging bij problemen als we een rit voor u ingepland hebben 
  • uw facturatiegegevens om u eventueel een factuur te sturen
  • Internetadressen (IP) houden we tijdelijk bij om eventuele technische problemen op te sporen op de website

2.2. Welke gegevens verwerken we?

  • We bewaren uw gegevens even wanneer u een aanvraag om informatie doet, dat laat ons toe u terug te contacteren met de gevraagde informatie;
  • Wanneer u daadwerkelijk overgaat tot samenwerking met ons, bewaren we uw gegevens om u te kunnen informeren, bijvoorbeeld om u te herinneren of te contacteren over uw rit, om u een factuur te sturen e.d.
  • Het logboek op de server houdt technische gegevens bij (zoals het IP, opgevraagde pagina’s & bestanden, browsertype, tijdstip, statuscode) met als doel fouten te kunnen opsporen of activiteiten van hackers te kunnen nagaan.

2.3. Opslag van gegevens

We bewaren de gegevens zo kort mogelijk:

  • De log-bestanden van de server blijven 1 jaar bewaard: dit laat ons toe technische problemen te onderzoeken of de sporen van hackers na te gaan.
  • We maken 2 keer per dag een back-up van de site om bij een panne zo weinig mogelijk gegevens te verliezen, deze back-up wordt 7 dagen bewaard.

2.4. Beveiliging van de gegevens

Uiteraard beveiligen we persoonsgegevens: 

  • servers en computers zijn voorzien van een legaal besturingssysteem dat up-to-date gehouden wordt, evenals van antivirussoftware en een firewall opdat onbevoegden zich niet zomaar toegang kunnen verschaffen, bijvoorbeeld middels een niet gedicht lek in het besturingssysteem;
  • alle servers en computers zijn beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee zorgvuldig omgesprongen moet worden, bovendien zijn de toegangsrechten zoveel mogelijk beperkt.

2.5. Uw rechten 

U heeft recht op inzage, aanpassing of verwijdering van de persoonsgegevens die we van u bijhouden, via het hogervermeld adres kunt u ons contacteren. We kunnen u vragen om u te legitimeren voordat wij gehoor kunnen geven uw verzoek, om zeker te zijn dat we uw persoonsgegevens niet aan derden verstrekken.  

2.6. Klachten

Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens, dan kunt u best eerst rechtstreeks contact met ons opnemen via hogervermeld adres. Is ons antwoord onbevredigend, kunt u zich ook wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit: G.B.A. Drukpersstraat 35, 1000 Brussel. Op www.gegevensbeschermingsautoriteit.be vindt ook u een invulformulier om uw klacht makkelijk over te maken.  

2.7. Wijziging privacyverklaring

TAXIPELT kan de privacyverklaring steeds wijzigen. We hebben deze opgesteld naar goed vermogen. Aanvullingen of suggesties ter vervolmaking zijn welkom! Laatste wijziging: 1/2/2021.

3. Aansprakelijkheid

TAXIPELT kan niet aansprakelijk worden gesteld voor misverstaan, vertragingen door b.v. files, pech onderweg, weersomstandigheden die gevolg hebben dat u uw trein, bus of vlucht mist, tenzij en voor zover sprake mocht zijn van opzet of schuld door TAXIPELT.

TAXIPELT houdt zich ten alle tijden het recht voor, om op het laatste moment een rit opdracht niet te hoeven uitvoeren door overmacht zoals extreme verkeerschaos, weersinvloeden, aanslagen, ... Wij doen er alles aan om dit te voorkomen.


U dient dan ook genoeg tijd te nemen om op uw bestemming te kunnen komen, zodat u door eventueel oponthoud toch nog op een andere manier op tijd voor uw trein, bus of vlucht aanwezig kunt zijn.


Onder overmacht wordt verstaan iedere tekortkoming die niet aan TAXIPELT kan worden toegerekend, omdat zij te wijten is aan haar schuld en noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.


Der halve heeft TAXIPELT geen verplichting tot enige vorm van schadevergoeding.

4. ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1 

Elke prestatie geschied onder de algemene voorwaarden van TAXIPELT.

Artikel 2 

De facturen van TAXIPELT zijn behoudens strijdige vermeldingen op de factuur, contant en aan het adres van TAXIPELT betaalbaar.

Artikel 3 

§1. Indien het bedrag van elke factuur niet volledig betaald wordt binnen de voorziene betalingstermijn, worden volgende stappen ondernomen: 

  • U zal eerst een kosteloze ingebrekestelling ontvangen. 
  • Als u na de wettelijke wachttermijn van 14 kalenderdagen (+3 werkdagen indien de herinnering verstuurd per post of + 1 kalenderdag indien de herinnering elektronisch verstuurd werd) niet betaald heeft, zal er overgaan worden tot invordering van een schadebeding. 
  • Per bijkomende herinnering die verstuurd wordt, zal er een meerkost van € 7,50 aangerekend worden, vermeerderd met de op het ogenblik van verzending geldende portokosten.

§2. Vanaf de dag na verzending van de tweede herinnering, wordt er een verwijlinterest aangerekend conform artikel 4.  

Artikel 4 

§1. Bij niet betaling van het verstrijken van de termijn zoals vermeld in de eerste herinnering, zal er vanaf de dag na verzending van de tweede herinnering een schadebeding in rekening worden gebracht.

§2. Het schadebedrag wordt als volgt samengesteld:

  1. Er worden verwijlinteresten aangerekend op de hoofdsom aan de interestvoet conform de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 juni 2000 betreffende bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties zoals omgezet in artikel 5 van de wet van 02/08/2002.
  2. Daarenboven wordt er een forfaitaire vergoeding aangerekend, waarvan het bedrag als volgt wordt samengesteld: 
  • Voor bedragen kleiner of gelijk aan € 150,- wordt er een forfaitaire vergoeding van € 20,- aangerekend. 
  • Voor bedragen tussen de € 150,01 en € 500,- wordt er een forfaitaire vergoeding van € 30,- aangerekend, vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500,-.
  • Voor bedragen boven € 500,- wordt er een forfaitaire vergoeding van € 65,- aangerekend, vermeerderd met 5% van het verschuldigd bedrag op de schijf boven € 500,- en met een maximum van €2.000,-.

Artikel 5 

§1. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten, inclusief de incassokosten, door TAXIPELT gemaakt, komen ten laste van de nalatige klant. De door TAXIPELT in verband met de inning van het openstaande saldo (inclusief de rente) ingeroepen rechtskundige hulp, komt eveneens geheel voor rekening van de klant.

§2. Vorderingen worden uit handen gegeven aan een Incassobureau & Gerechtsdeurwaarders.

Artikel 6 

Alle klachten zowel in verband met de factuur als in verband met de geleverde prestaties zelve dienen schriftelijk en behoorlijk gemotiveerd binnen de 8 dagen aangetekend aan TAXIPELT ter kennis te worden gebracht.

Artikel 7 

In geval van annulering van de opdracht door de klant na bestelling en voor uitvoering van de opdracht, is de klant aan TAXIPELT uit hoofde van enige winstderving hoe dan ook een bijkomende schadevergoeding verschuldigd van 10 % op de gehele bestelling. 

Artikel 8 

Indien er vernielingen en/of schade aan eigendom van TAXIPELT wordt toegebracht, zullen de herstel- en/of vervangingskosten integraal worden toegerekend aan de schadeverwekker. 

Artikel 9 

Indien de klant, de persoon die vervoerd wordt door TAXIPELT, op welke wijze dan ook, eigendom van TAXIPELT bevuilt, zullen de schoonmaakkosten integraal worden toegerekend aan deze persoon.  

Artikel 10 

De prijzen worden behoudens andersluidend beding steeds gegeven exclusief belastingen, taksen of heffingen (BTW, invoerrechten e.d.m).

Artikel 11 

De uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en binden TAXIPELT niet. Laatijdigheid in dergelijk levering kunnen geenszins aanleiding geven tot ontbinding der overeenkomst lastens TAXIPELT, noch tot enige schadevergoeding.

Artikel 12 

Indien tussen het ogenblik van de offerte en het tijdstip van de uitvoering de kosten voor volbrenging der opdracht gestegen zijn door omstandigheden onafhankelijk van de wil van TAXIPELT, dan is TAXIPELT gerechtigd deze stijging aan de klant door te rekenen.

Artikel 13 

Alle handelingen met betrekking tot de verzending gebeuren voor rekening en op risico van de opdrachtgever.

Artikel 14 

Op deze overeenkomst is uitsluitend het Belgische Recht van toepassing

Artikel 15 

In geval van betwisting zijn uitsluitend de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt, de Rechtbank van Koophandel te Hasselt of het Vredegerecht van het kanton Pelt bevoegd.

5. Politiereglement

Het Koninklijk Besluit van 2 april 1975 regelt een groot aantal zaken waaraan taxibedrijven en taxichauffeurs zich moeten houden. Een aantal bepalingen is belangrijk om te weten, voor u als klant: Politiemaatregelen voor de reizigers: Art. 18.

Het is verboden:

  • Te roken in het voertuig
  • In het voertuig te stappen als het reglementair aantal plaatsen bezet is
  • Zonder toestemming van de chauffeur in te stappen met honden of andere dieren die niet op de schoot kunnen gehouden worden, uitgezonderd met geleidehonden voor blinden
  • Gevaarlijke voorwerpen of collies die, wegens hun omvang, aard of geur kunnen kwetsen, bevuilen, hinderen of ongemak veroorzaken in het voertuig te plaatsen
  • In te stappen in staat van klaarblijkelijke onzindelijkheid of aangetast door een besmettelijke ziekte
  • Zich uit het voertuig te buigen of de deuren te openen tijdens het rijden
  • Het voertuig te bevuilen of te beschadigen
  • Om het even welk voorwerp uit het voertuig te werpen  

De veiligheid van de taxichauffeurs is zeer belangrijk, en ook de wetgever heeft de chauffeur een aantal mogelijkheden gegeven die, mits correct toegepast, drama's kunnen voorkomen. Art13.-2.

De chauffeurs mogen:

  • Weigeren iemand op te nemen die wenst over een lange afstand of naar een schaars bewoonde plaats te worden gebracht tenzij zijn identiteit kan worden vastgesteld, zo nodig door tussenkomst van de plaatselijke politie of van de rijkswacht
  • Een provisie eisen voor verre ritten
  • Weigeren een persoon op te nemen die in staat van dronkenschap verkeert  

De chauffeur moet niet de kortste, maar de snelste weg nemen, tenzij de klant er anders over beslist:

  • Art.14.-1. Behalve op aansluitend verzoek van de klant moet de chauffeur deze langs de snelste weg naar zijn bestemming brengen.

Voor een volledige taxiwetgeving verwijzen wij u graag naar de website van taxisector: www.gtl-taxi.be.